Chudnutie je potrebné manažovať

Predsvadobné obdobie znamená pre nevestu nielen absolvovanie organizačných príprav, ale často aj snahu vylepšiť si svoju postavu, aby vo svoj veľký deň bola čo najkrajšia. Ale ako na to, keď je okolo svadby toľko starostí, ktoré zaberú veľa času? Čo všetko treba vedieť ešte predtým, ako sa rozhodneme schudnúť a upraviť si hmotnosť, a to bez stresu a psychickej záťaže?
Až za 70% úspechu redukcie hmotnosti je zodpovedná správna diéta. To však neznamená, že cvičenie pri strate kíl nehrá svoju rolu. Pohybom dosiahnete nielen zväčšený výdaj energie, ale získate aj pevnú postavu a vyformované krivky. Je jednoznačné, že najlepšie výsledky chudnutia dosiahnete v redukčných programoch, ktoré v správnom pomere kombinujú účinok diéty a pohybu.

Príjem a výdaj energie – neúprosná zákonitosť

Na to, aby ste za týždeň schudli o jeden kilogram, musíte denne ušetriť 3 600 až
4 300 kJ. Úpravou jedálnička to hravo zvládnete. Stačí, ak si počas dňa odpustíte napríklad
100 gramov popcornu – ušetríte asi 2 000 kJ, 100 gramov müsli – ušetríte 1 600 kJ, 50 gramov slaných tyčiniek – ušetríte 700 kJ. Ak však chcete rovnaké množstvo energie spotrebovať pohybom, musíte sa snažiť oveľa viac. Spáliť 2 000 kJ môžete počas 40 minútového behu, 1 600 kJ pri tenise za hodinu a štvrť, a 700 kJ trištvrte hodinovým bicyklovaním. Každý deň musíte teda intenzívne športovať viac ako dve a pol hodiny. Ak sa stane, že niektorý deň cvičiť nestihnete a tréning vynecháte, žiadny deficit energie nedosiahnete, a preto ani neschudnete. Pomocou diéty môžete dosiahnuť negatívnu bilanciu energie efektívnejšie a rýchlejšie ako samotným cvičením. Ak navyše budete popri diéte aj 2 až 3-krát v týždni cvičiť, tempo chudnutia môžete zvýšiť a dosiahnuť optimálnu redukciu – 1,5 kilogramu týždenne.

Ktoré cvičenie je pre chudnutie najlepšie?

Cielené cvičenie pomáha úspešne skorigovať problematické telesné partie, dosiahnuť výraznú redukciu telových objemov a spevniť telo. Cvičenie má povzbudzujúci vplyv na vyplavovanie hormónov a rozklad tuku. Počas fyzickej záťaže sa zvyšuje požiadavka tela na energiu a zlepšuje sa oxidácia tukov. Zvýšená spotreba energie pretrváva takmer hodinu po cvičení a trvá až dovtedy, kým sa telo opäť nedostane do bežného kľudového režimu. Pre chudnutie je najvhodnejšie aeróbne cvičenie, čiže telesný tréning v aeróbnej zóne tepovej frekvencie. Pri takomto cvičení sa ako zdroj energie prednostne využívajú mastné kyseliny, čím sa podporuje chudnutie. Ak sa počas cvičenia zadýchate, zapotíte, váš tep sa oproti kľudovej hodnote zvýši o 30 až 40 tepov a po ukončení cvičenia cítite príjemnú únavu, tak ste s najväčšou pravdepodobnosťou cvičili v aeróbnej – redukčnej zóne správne. Na intenzite záťaže a na dobe trvania cvičenia závisí, aká je spotreba a vzájomný pomer spotrebovaných tukov a cukrov. Vysokú efektivitu má cvičenie pod vedením skúseného trénera.

Čo treba pred začiatkom diéty zohľadňovať:
1.    Na chudnutie by ste mali byť v prvom rade psychicky pripravení, aby vás nezaskočili žiadne nepredvídané okolnosti a neprekvapili situácie, s ktorými ste nepočítali.
2.    Na začiatku diéty musíte mať jasnú predstavu, aký bude váš jedálniček počas najbližších dní. Mali by ste mať dostatok receptov na diétne a nízkoenergetické jedlá, ktoré sú chutné a ich príprava je rýchla a nenáročná.
3.    Vopred musíte mať vyriešenú aj otázku stravovania v práci a pripravené dostatočné zásoby diétnych potravín. Dobré je aj získať prehľad o reštauráciách, ktoré ponúkajú zdravé menu a mať istotu, že pri ich návšteve neporušíte režim diéty.
4.    Počas chudnutia nenechávajte nič na náhodu a redukčný jedálniček si pripravte vždy aspoň na jeden deň vopred.
5.    Na začiatku diéty je dobré zapísať si naplánované menu, aby ste si večer, keď si budete robiť rekapituláciu mohli skontrolovať, ako ste ho dodržali. Porovnaním plánovaného a skutočného jedálnička rýchlo zistíte, či ste stravovanie v rámci diéty dodržali. Keď budete plánovať a kontrolovať priebeh diéty, vaše chudnutie bude úspešné a nič ho neohrozí.

PhDr. Mgr. Katarína Skybová, riaditeľka Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy kompliment®
www.kompliment.sk

 

K tomuto článku zatiaľ nie sú nijaké komentáre.

Zanechajte komentár

Musíte byť prihlásený(á) aby ste mohli vkladať komentáre.